Melanż. oczekiwania vs. rzeczywistość
„Melanż. oczekiwania vs. rzeczywistość”
– najważniejsze informacje o kampanii –
1) Skrócony opis kampanii
„Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” to ogólnopolska kampania realizowana przez Główny Inspektorat Sanitarny w ramach Projektu „Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych”. Jej głównym celem jest zwrócenie uwagi młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek. Kampania potrwa do końca marca 2017 r.
2) Cele kampanii
- zwrócenie uwagi młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek;
- rozpowszechnienie wiedzy na temat wpływu uzależnień na życie człowieka;
- promocja zdrowego trybu życia, wolnego od nałogów.
3) Adresaci kampanii
- młodzież: najważniejszymi adresatami kampanii są nastolatkowie w wieku 15-19 lat;
- rodzice;
- nauczyciele i pedagodzy.
4) Organizator i partnerzy projektu
- Organizatorem kampanii jest Główny Inspektorat Sanitarny (www.gis.gov.pl)
- Partnerem merytorycznym kampanii jest Fundacja Edukacji Społecznej (www.fes.edu.pl)
- Kampania realizowana jest w ramach Projektu „Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych” (www.zdrowiewciazy.pl)
- Partnerami Projektu są:
o Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (www.narkomania.gov.pl)
o Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (www.parpa.pl)
o Instytutu Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie (www.imw.lublin.pl)
o Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi(www.imp.lodz.pl)
- Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej (www.programszwajcarski.gov.pl)
5) Najważniejsze elementy kampanii
- 10 spotów video podzielonych w zależności od rodzajów używek i oczekiwań wobec nich oraz kluczowego czynnika demograficznego – płci
- „Amfetamina – oczekiwania vs. rzeczywistość” : https://youtu.be/F6V-KhIVws8
- „Amfa – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uMd_kHxO5Co
- „Grzyby – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ur0qwaNb_54
- „LSD – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ODLJ2abgqGQ
- „Blanty – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ANtzVtbzoq0
- „Zioło – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uJtvX1ZbZRE
- „Browar – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/W2NZtJgkoHE
- „Wóda – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/NuzWEeVQyGk
- „Fajki – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/a64Ac7Ruq_U
- „Szlugi – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/_SrLgQ6zcBI
- spot zachęcający młodzież do wejścia na stronę kampanii: „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/fs7RzILuCDc
- strona internetowa kampanii dostępna pod adresem: www.melanz.tv. Najważniejsze elementy strony:
o test „Jakim typem melanżowicza jesteś?” – utrzymany w konwencji popularnych quizów wiedzowo-rozrywkowych; dostarcza badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach korzystania z nich;
o rozszerzone informacje na temat alkoholu i substancji psychoaktywnych;
o lista kontaktów do organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień;
o informacje o projekcie.
- fanpage kampanii dostępny pod adresem: https://www.facebook.com/Melan%C5%BC-Oczekiwania-vs-rzeczywisto%C5%9B%C4%87-1093071480801175/?fref=ts
6) Najważniejsze wyniki badań[1]przeprowadzonych na potrzeby kampanii
- najbardziej powszechną używką wśród polskich nastolatków jestalkohol – 90% piło (choć raz w swoim życiu) napoje alkoholowe
- 65% polskich nastolatków paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy
- jedna trzecia polskich nastolatków paliła przynajmniej raz w swoim życiu marihuanę i substancje podobne
- aż 4% polskich nastolatków próbowało przynajmniej raz w swoim życiu MDMA lub substancji podobnych
- aż 4% polskich nastolatków próbowało przynajmniej raz w swoim życiu amfetaminy lub substancji podobnych
- 30% polskich nastolatkównie potępia, gdy inni upijają się raz na tydzień, próbują LSD lub innego halucynogenu bądź extasy
- jedna trzecia polskich nastolatków jest przekonana, że zażywanie używek od czasu do czasu nie niesie za sobą ryzyka uzależnienia
- 28% polskich nastolatków uważa, że ich wyobrażenia dotyczące stosowania używek sprawdzają się w rzeczywistości
- co drugi polski nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy
7) Twórcy kampanii
- Fabryka Komunikacji Społecznej (www.fks.com.pl): przygotowanie strategii i kreacji kampanii, realizacja projektu
- Propeller Film Sp. z o.o. (www.propellerfilm.pl): produkcja spotów kampanii
- Bartosz Piotrowski: reżyser i autor zdjęć do spotów kampanii
[1] Źródło: Badanie „Używki w świecie polskiej młodzieży” przeprowadzone przez Kantar Public (dawniej TNS Polska) metodą wywiadów internetowych (CAWI), w dniach 28.12.2016 r. – 8.01.2017 r., na reprezentatywnej próbie 500 Polaków w wieku 15-19 lat.