Kompetencje kluczowe w bibliotece szkolnej
26 września w czytelni multimedialnej odbyło się spotkanie w ramach sieci współpracy
i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy. Głównym tematem spotkania były kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w bibliotece szkolnej.
W szkoleniu wzięło udział 33 nauczycieli bibliotekarzy ze Stargardu, powiatu stargardzkiego, Łobza i Nowogardu. Zajęcia przygotowała i poprowadziła Irena Zalewska.
Zebrani nauczyciele dowiedzieli się czym są kompetencje kluczowe, dlaczego są tak ważne
we współczesnym świecie i w jaki sposób można je rozwijać u uczniów w bibliotece szkolnej.
Prowadząca omówiła osiem kompetencji zdefiniowanych w Zaleceniach Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się
w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje
naukowo – techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.
Zaprezentowane zostały również przykłady dobrych praktyk w kształtowaniu kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży.
W dalszej części spotkania prowadząca przedstawiła tematykę form doskonalenia nauczycieli bibliotekarzy w ramach sieci współpracy i samokształcenia w roku szkolnym 2019/2020, zachęcała również do pracy na platformie www.doskonaleniewsieci.pl.
Uczestnicy spotkania otrzymali materiały dydaktyczne od Wydawnictw: „Literatura”, „Biała Kurka” i „Kultura Gniewu” oraz najnowsze numery czasopism pedagogicznych: „Refleksje” i „Wokół Szkolnych Spraw”.
Irena Zalewska